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INFLUENCES OF THE BAUHAUS STAGE IN THE USA
by Sigrid Pawelke
Roderer Verlag, Regensburg, 2005
294 pages, 144 images

An investigation of the connection between the Bauhaus stage, performance avant-garde and Postmodern Dance in the USA with regard to aesthetic and pedagogical aspects.

In order to decode American Postmodern Dance, it is essential to understand its origins: the Bauhaus pedagogy and the Bauhaus stage both so influential that they are still significant today.

This book draws on multiple sources to examine the influences of Oskar Schlemmer’s Bauhaus stage on the arts in North America. The strong impact of the interdisciplinary ideas fostered by the Bauhaus was expressed in the programs at Black Mountain College and inspiring the creation of a new genre: in 1952 John Cage initiated the first “happening” there.

Beyond the theatrical and pedagogic innovation of the Bauhaus, the paintings and sculptures of Oskar Schlemmer also stimulated the American avant-garde. Namely, early Postmodern Dance with its icons Merce Cunningham, Alwin Nikolais and Anna Halprin reflected this influence already from the 1950’s onwards, which in turn inspired artists in Europe.

The relationship between the European Bauhaus and the American experimental stage is for the first time discussed in such a detailed and powerful manner. The author provides passionate insights on the evolution of contemporary dance and on the cultural history of Europe and North America in the 1930’s, 40’s and 50’s.

LES INFLUENCES DE LA SCÈNE DU BAUHAUS AUX ETATS-UNIS

Une étude sur le lien entre la scène au Bauhaus, l’avant-garde du Performance Art et de la danse postmoderne avec un regard sur des aspects esthétiques et pédagogiques

Décrypter la danse postmoderne américaine suppose d’étudier ses origines fondatrices : la pédagogie et la scène du Bauhaus, dont les influences se ressentent encore aujourd’hui. Tel est l’objet de ce livre qui expose, à travers de multiples sources, les correspondances entre le Bauhaus et les arts d’Amérique du Nord.

L’impact des idées interdisciplinaires du Bauhaus s’exprime dans la programmation du Black Mountain College et mène au développement d’un genre théâtral nouveau : en 1952, John Cage y initie son premier happening.

Outre l’innovation en matière de théâtre et de pédagogie du Bauhaus, la peinture et la sculpture d’Oskar Schlemmer ont fortement stimulé l’avant-garde américaine. Puis apparaissent les icônes de la danse postmo- derne américaine, telles que Merce Cunningham, Alwin Nikolais et Anna Halprin, qui, en retour, influenceront l’Europe.

Le livre met en lumière les rapports entre le Bauhaus et l’avant-garde du théâtre expérimental avec une vigueur nouvelle, fournissant des informations passionnantes sur l’évolution de la danse contemporaine et sur l’histoire culturelle entre l’Europe et l’Amérique du Nord des années 30, 40 et 50.

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